Schimmel-/kalknagel 2018-08-09T08:41:28+00:00

Schimmel-/Kalknagel

Een schimmelnagel is een nagel die is aangetast door een schimmelinfectie. Dit wordt ook wel kalknagel genoemd. Schimmelnagels verkleuren, worden dikker en bros en zijn in sommige gevallen hinderlijk bij dagelijkse activiteiten. De infectie kan ontstaan door:

• Een schimmelinfectie aan de voeten (opgelopen tijdens het sporten, zwemmen of in de sauna);
  • Een warm en vochtig klimaat;
  • Een beschadiging van de nagel;
  • Een slechte doorbloeding van de voeten.

Het is een veelvoorkomende aandoening. Meestal betreft het de teennagels, vooral van de grote tenen. Maar ook de vingernagels kunnen aangetast zijn.

Meer info

Tot voor kort was het moeilijk om schimmelnagels goed te behandelen. Het aanbrengen van zalf of vloeistoffen op de nagel leidt meestal niet tot het gewenste resultaat. Het gebruik van tabletten geeft vaak bijwerkingen en gaat meestal niet samen met het gebruik van andere medicijnen. De behandeling met tabletten duurt over het algemeen maanden tot een jaar, en ook dan is succes niet gegarandeerd.

Behandeling met laser
De nieuwste behandeling op het gebied van schimmelnagels is de laserbehandeling. Klinische studies tonen aan dat deze laserbehandeling een aanhoudende verbetering kan geven. Tijdens de behandeling vernietigt het laserlicht de schimmels zonder de nagel, het nagelbed of de omliggende huid te beschadigen. De laser verhit alleen de nagel, waardoor de schimmels worden vernietigd. Deze warmte is voelbaar maar goed te verdragen.
Het aangetaste deel van de nagel groeit de volgende maanden uit en maakt plaats voor een gezonde nagel.

Aantal behandelingen
De schimmelnagels worden vier keer behandeld met steeds een tussenpoos van één tot drie weken. Na deze vier behandelingen wordt er een controle-afspraak gemaakt, soms wordt er dan nog een aanvullende behandeling geadviseerd. Meestal duurt het enkele maanden tot langer dan een jaar voordat de nagel weer gezond is. Hoe lang het duurt voordat u weer een gezonde nagel heeft, is afhankelijk van de uitgebreidheid van de schimmelinfectie en uw persoonlijke omstandigheden.