Gynaecologie 2018-08-31T13:49:10+00:00

Gynaecologie

Wat is het?

U kunt bij gynaecologische problemen terecht voor de behandeling van bloedingsproblemen, advies over anticonceptie, ongewild urineverlies, verzakkingsklachten en bekkenbodemproblemen, buikpijn, endometriose, overgangsklachten, (huid)afwijkingen van de vrouwelijke geslachtsorganen, afwijkende uitstrijkjes en hormonale of seksuele klachten.

Uw gynaecoloog neemt de tijd voor u om te luisteren naar uw verhaal en uw wensen.

Anticonceptie

Anticonceptie is een methode om de bevruchting en/of innesteling van een bevruchte eicel tegen te gaan en dus de kans op een zwangerschap zo klein mogelijk te maken.

Bloedverlies na de overgang

Indien u een jaar niet meer heeft gemenstrueerd, en dus postmenopauzaal bent, hoort u geen bloed meer te verliezen.

Buikpijn

Chronische buikpijn is pijn onder in de buik die langer dan drie maanden aanhoudt en voortdurend, soms in wisselende mate, aanwezig is.

Menstruatiepijn

Veel vrouwen hebben last van hevig menstrueel bloedverlies, ook wel menorragie genoemd. De meeste vrouwen hebben er pas op latere leeftijd last van, vaak rondom de overgang.

Onderzoek

U kunt bij Parkwegkliniek Sommer terecht voor een algemeen gynaecologisch onderzoek waarvoor u geen verwijzing van uw huisarts nodig heeft.

Overgangsklachten

De meeste westerse vrouwen krijgen hun laatste menstruatie tussen hun veertigste en zestigste jaar; de gemiddelde leeftijd is 51 jaar.

Schaamlipcorrecties

Klachten van te grote schaamlippen zijn: vervelend gevoel bij dragen van strakke kleding, irritatie bij sporten, fietsen en pijn bij het vrijen.

Seksuele klachten

Pijn bij het vrijen is voor sommige vrouwen een serieus probleem waar ze niet graag over praten. Veel gehoorde klachten zijn huidirritaties, urineverlies, blaasontsteking en buikpijn.

Urineverlies

Urine-incontinentie is een aandoening waarbij de beheersing over de blaas is verminderd of zelfs is verloren.

Verzakkingsklachten

Ongeveer 25% van de volwassen vrouwen krijgt te maken met de gevolgen van een vaginale verzakking.

Vulva klachten

De vulva is de huid rond de schede en bestaat uit de grote, buitenste en de kleine, binnenste schaamlippen en de clitoris.