Anale fissuur 2018-08-31T14:34:59+00:00

Anale fissuur

Wondjes of kloofjes in de anus die kunnen ontstaan na een periode van harde ontlasting of juist heftige diaree. Ze veroorzaken vooral tijdens en na de ontlasting zeer heftige pijn. Omdat het zo’n heftige pijn veroorzaakt wordt de ontlasting vaak uitgesteld wat weer harde ontlasting tot gevolg heeft. Meestal genezen de wondjes spontaan binnen enkele weken. Als een wondje na zes weken nog niet is genezen is er sprake van een chronische fissuur en dient deze behandeld te worden. De fissuren bevinden zich meestal aan de voorzijde of achterzijde van de anus, de plekken waar de doorbloeding rond de anus het minst zijn. Door de scherpe pijn wordt de interne kringspier onbewust aangespannen waardoor de doorbloeding in dit gebied nog minder wordt. De behandeling s er dan ook op gericht om de doorbloeding in dit gebied te verbeteren.

Obstipatie of harde ontlasting kan vaak voorkomen worden door voor een regelmatig ontlastingspatroon te zorgen waarbij de ontlasting niet al te hard is. Dit kan bevorderd worden door vezelrijk eten, voldoende vocht inname en lichaamsbeweging. Soms zijn deze maatregelen niet voldoende en is het nodig om laxantia voor te schrijven.

ISDN/Diltiazem-zalf
De zalf wordt rond en in de anus gesmeerd en zorgt voor een betere doorbloeding van het gebied. Daarnaast ontspant de interne kringspier waardoor de bloedtoevoer verder verbetert wordt en het wondje kan genezen. Aanvankelijk kan de zalf ook hoofdpijn veroorzaken, als de hoofdpijn na een week niet minder wordt of verdwijnt kan Diltiazem-zalf voorgeschreven worden. Beide zalven dienen minimaal 3 maanden gebruikt te worden, er vindt een evaluatie van de klachten plaats na 6 weken.

Botox injectie
Wanneer de behandeling met zalf minder goed aanslaat, is het mogelijk om Botox in de interne kringspier te spuiten. Daardoor wordt de spanning in de anus verder verlaagd. Drie tot vier dagen na het inspuiten van de Botox zal de interne kringspier zich gaan ontspannen en zult u een verbetering van de pijnklachten gaan bemerken. Het effect van de Botox houdt zo’n drie tot zes maanden aan, gedurende deze periode blijft u de zalf gebruiken totdat het wondje is genezen. In enkele gevallen is het nodig om de Botox behandeling te herhalen.